De meest grootste stereo type van een operazangeres in de populaire media is vaak een stevige zingende vrouw die over het klassiek orkest heen schreeuwt. Hieruit is ook de engelse gezegde ontstaan "it ain't over till the fat lady sings", dat hedendaags vaak nog steeds word gebruikt. Oftewel, er kan nog van alles gebeuren zolang het doorgaat.
Het mooie van opera is dat deze stukken in allerlei vormen en maten worden geschreven en opgevoerd, en dus voor verschillende operazangeressen kunnen worden gezongen ongeacht hun fysieke overkomen.
Opera muziek is een verzameling van vele vormen van theatrale muziekvormen in de klassieke westerse traditie. Sinds de komst van opera ("werk" in het Italiaans) in de 16e eeuw is het genre zich in verschillende richtingen blijven ontwikkelen. Twee kenmerken komen terug: het is een vorm van drama die geheel of grotendeels wordt begeleid door muziek, waarbij acteurs hun woorden zingen.
Het ontstaan van Opera
Opera ontstond aan het einde van de 16e eeuw in Florence, Italië. Een groep kunstliefhebbers verzamelde zich onder de naam "Florence Camera", geleid door graaf Giovanni de Baldi. Kunstliefhebbers laten zich inspireren door klassieke oude kunst, zoals Grieks drama. Daarbij probeerden ze muziek die bedoeld was om het theater te versterken. Omdat de oude Grieken niet lang leefden, hadden ze geen voorbeelden bij de hand, maar sommigen vermoedden dat het een tekst was die door de oude Grieken werd gezongen. Tegelijkertijd verscheen er een populaire intermediair in het drama: korte muzikale intermezzo's tussen theatervoorstellingen, met veel spektakel en dans.
Meestal begint een opera met een ouverture en daarna een instrumentale ‘samenvatting’ van alle komende muziek. In veel gevallen bestaat een opera uit verschillende aktes, die weer uit verschillende tonelen bestaan. Daarin wisselen recitatief (gezongen en gespeelde teksten zonder herhalingen), en aria's (expressieve, reflecterende teksten met herhalingen) elkaar af. Op de plek van aria's komen ook duetten, trio’s, kwartetten en koorstukken voor.
De opera L’Orfeo geschreven door Claudio Monteverdi, wordt beschouwd als de geboorte van opera. Dit stuk stuk gebaseerd op de mythe van Orpheus en Eurydice, is in het begin van het stuk een vreugdevolle situatie waarin Orpheus en zijn geliefde Eurydice bij elkaar zijn. Dit is uiteindelijk van korte duur wanneer Eurydice wordt gebeten door een slang en belandt in de onderwereld. Hieruit besluit Orpheus af te rijzen naar de onderwereld en al zingend en smekend Hades te overtuigen om toe te stemmen zijn geliefde Eurydice hem te laten volgen vanuit de onderwereld terug naar de bewoonde wereld. Wanneer Orpheus bijna uit de onderwereld is gestapt slaat het noodlot nogmaals toe. Zijn geliefde Eurydice besluit te blijven, en de ware tragedie volgt waar zij uiteindelijk komt te overlijden. Dit is uiteraard hèt moment waar operazangeressen het publiek helemaal omver kunnen blazen met alle emoties die zij stoppen in hun zang en deze ter gehore brengen aan het publiek.
Operazangeressen
Operazangeressen zijn zeer bekwame artiesten wiens speciale en ongebruikelijke vaardigheden voortkomen uit hun eisen voor kunstvormen. In tegenstelling tot de naam kunnen operazangeressen niet alleen zingen; net zoals opera muziek en drama combineert, combineren *opera zangeressen hun verbazingwekkende muzikale kennis met indrukwekkende prestaties en actievermogen om het werk van toneelschrijvers en componisten tot leven te brengen. Al met al, zijn operazangeressen echte artiesten die van gezang een verhaal kunnen maken en door middel met acteren en het podium, een echt toneelstuk kunnen neerzetten.
Wat zingt een opera zangeres?
Operazangeressen zingen de teksten en vergezellen de voor een uitvoering. Opera of de operazangeressen in dit geval, zingen deze composities vaak in het Frans, Duits of Italiaans. Daarom is het ook van belang dat opera zangeressen deze teksten goed weten te articuleren wanneer ze deze composities vertolken met hun zang.
Wat zijn de verschillende zangstemmen van opera zangeressen.
De stemmen van operazangeressen worden vaak onder gedeeld onder 3 verschillende categorieën. Onder deze categorieën differentiëren de opera zangeressen zich afhankelijk van hun bereik. De classificatie waarin een opera zangeres onder zal vallen is afhankelijk van de specifieke muzieknoot, ook wel octaaf genoemd die zij zonder moeite en vol vertrouwen kan zingen. Onder de opera zangeressen heb je onder andere de volgende categorieën: Sopraan - Mezzo sopraan en Alt. Per categorie zullen wij deze drie toelichten van hoog naar laag.
Sopraan
Wanneer een opera zangeres in de categorie sopraan valt betekent dit dat zij de hoogste muzikale octaaf kan zingen zonder moeite. Dit is onder andere één van de hoogste octaven die gezongen kan worden in het menselijk bereik. De typische sopraanstem ligt tussen C4 (midden C) en C6 (hoge C) en wordt vaak gezongen in een borststem in de muzikale theater wereld. De meest uitzonderlijke bereik van een sopraan haalt een octaaf tot aan "F3".
Mezzosopraan
Onder deze categorie vallen operazangeressen met een middel hoge zangstem. Voor deze operazangeressen zijn vaak de meeste operette stukken geschreven. Deze opera zangeressen behalen een bereik variërend tussen een G3 tot een A5 octaaf. Maar vaak zingen deze operazangeressen de meer dramatische composities in een opera omdat hun stemmen vaak wat rijker en dieper zijn. Operazangeressen onder deze categorie spelen vaak de bijrollen in een opera als oudere vrouw of zelfs de rol van een man.
Alt
Operazangeressen die onder deze categorie vallen met hun zangstem zijn vrijwel zeldzaam en zingen in een vierstemmige harmonie. Deze operazangeressen hebben een stem die donker van kleur is met een waardige karakter. Met deze lage zangstem haalt een operazangeres een bereik van E3 tot F5. Vaak zijn de rollen voor deze operazangeressen relatief beperkt tot het spelen van een moeder en of tovenaressen.
[Nederlandse operazangeressen]
Na de Tweede Wereldoorlog werd de Dutch Opera House opgericht, een theatergezelschap met een vast orkest. Het gezelschap toerde door het land, met de nadruk op Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. De Amsterdamse Stadsschouwburg is hun thuisbasis. In 1964 werd het operahuis omgedoopt tot het Nederlandse Operahuis. Ook de aard van het gezelschap is veranderd: het is een toneelgezelschap geworden: voor elk werk zijn verschillende solisten en verschillende kunstteams aangetrokken.
De Nederlandse operazangeres die naamsbekendheid hebben, komen meestal van de Dutch Opera House. Opera was voorheen iets waar alleen rijkere mensen heen gingen omdat de prijs van een operastuk erg duur was maar steeds meer word het toegankelijker voor iedereen. Ook word de Nederlandse operazangers ook meer als echte zangeressen en beroemdheden gezien en kun je ze vaak herkennen op Tv-shows. Een Nederlandse operazangeres boeken is hierom erg populair.
Lijst bekende Nederlandse operazangeres:
- Karin van Arkel
- Priscilla van der Feen
- Maria Fiselier
- Claudia Patacca
- Margriet van Reisen
- Mirjam Schreur
- Francis van Broekhuizen
- Operazangers Freya
- Operazangers Maria
Nederlandse operazangeres boeken
Door de meerdere talenten die Nederlandse operazangeressen hebben, zijn ze perfect als act voor een gelegenheid. Als u een Nederlandse operazangeres wilt als optreden kunt u bij Evenses een Nederlandse operzangeres boeken. U kunt een Nederlandse operazangeres boeken voor een borrel, of u kunt een Nederlandse operazangeres boeken voor een bedrijfsfeest, klassiek feest of u kunt een Nederlandse operazangers boeken voor elke andere gelegenheid. Kortom, voor elk evenement is een Nederlandse operazangeres boeken erg geschikt. Blaas uw gasten omver met hun talent en met hun bijzondere skills.
Wij werken met alleen de beste Nederlandse operazangeressen en bieden u dan ook operazangeres Freya aan. Deze Nederlandse operazangeres is te boeken als solist of met een orkest, indien gewenst.
Nederlandse operazangeressen boeken is nog nooit zo makkelijk geweeest. Nieuwsgierig? Vraag een offerte aan en u kunt een Nederlandse operazangeres boeken.